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Published on January 14, 2022 Updated on January 14, 2022

COLAFLEX PROJECT(Cognitive Load and Flexibility)

This project aims to determine if it is possible to promote a change of viewpoint on a problem by varying the cognitive load associated with it.

cognitive_load
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Objectifs scientifiques

Identifier les énoncés de problèmes qui stimulent la flexibilité́ cognitive des élèves - leur capacité́ à envisager un même problème sous différents points de vue pour en trouver la solution - est une question cruciale.
Pour répondre à cette question, nous étudions les interactions entre flexibilité́ cognitive et charge cognitive à l’aide d’un corpus de problèmes arithmétiques dont la résolution la plus efficiente nécessite de changer de point de vue. Il s’agit d’évaluer dans quelle mesure l’expression de la flexibilité est dépendante de la charge cognitive présente, qu’elle soit induite artificiellement (e.g. paradigme de double tâche) ou présente de manière plus écologique (e.g. complexité́ des calculs engagés). En caractérisant les relations entre la flexibilité́ et la charge cognitive dans l’apprentissage des mathématiques, la contribution de ce projet est à la fois théorique et appliquée, visant à mieux comprendre les processus cognitifs impliqués dans le transfert d’apprentissages et à proposer des recommandations sur les caractéristiques des énoncés à introduire dans l’enseignement des mathématiques.

Identifying the statements of problems that stimulate pupils’ cognitive flexibility - their ability to see the same problem from different points of view in order to find the solution - is a crucial issue. 

This project aims to determine if it is possible to promote a change of viewpoint on a problem by varying the cognitive load associated with it. 
To answer this question, we study the interactions between cognitive flexibility and cognitive load using a corpus of arithmetic problems whose most efficient solution requires a change of point of view. It is a question of evaluating to what extent the expression of flexibility is dependent on the cognitive load present, whether this is artificially induced (e.g. dual-task paradigm) or present in a more ecological way (e.g. complexity of the calculations involved). By characterising the relationships between flexibility and cognitive load in the learning of mathematics, this project’s contribution is both theoretical and applied, since it aims to better understand the cognitive processes involved in the transfer of learning and to propose recommendations on the characteristics of the statements to be introduced in the teaching of mathematics. 
Project funded by CY Initiative Excellence

Partners: Evelyne Clément, Hippolyte Gros, Sébastien Puma (PARAGRAPHE Laboratory - CY Cergy Paris Université), Katarina Gvozdic, Emmanuel Sander, IDEA Laboratory, University of Geneva), Florence Lespiau (CLLE Laboratory - University of Nimes), André Tricot (Epsylon Laboratory, University of Montpellier)